Colca Canyon, Machu Picchu, Huacachina - Reisverslag uit Ica, Peru van Ed en Debby Tegelen-Cremers - WaarBenJij.nu Colca Canyon, Machu Picchu, Huacachina - Reisverslag uit Ica, Peru van Ed en Debby Tegelen-Cremers - WaarBenJij.nu

Colca Canyon, Machu Picchu, Huacachina

Door: Debby & Ed

Blijf op de hoogte en volg Ed en Debby

11 Maart 2012 | Peru, Ica

Buenos dias!

Arequipa was qua eten een verademing na Bolivia, goede restaurantss met veel keuze. Vooral van de overheerlijke koffie hebben we genoten, dit was in Bolivia niet te krijgen. Arequipa is een moderne stad waar toch ook veel coloniale gebouwen te vinden zijn. We hebben hier rondgekeken en een oud klooster bezocht. Het was mooi om te zien hoe de nonnen vroeger geleefd hebben.
Ons plan was om niet lang in Arequipa te verblijven, maar doordat we niet konden pinnen was het onmogelijk om verder te gaan. Toen we uiteindelijk weer geld konden krijgen hebben we meteen een tour geboekt richting de Colca canyon. De eerste dag van de tour bestond voornamelijk uit rijden in een busje. De omgeving was prachtig, we stopten dan ook geregeld voor het maken van foto's. Ook maakten we een tussenstop voor het drinken van coca thee, volgens de lokale mensen de beste remedie tegen hoogteziekte. Eenmaal aangekomen in ons hostel konden we voor de lunch paardrijden, dit was heerlijk! Het was lang geleden dat we op een paard hebben gezeten, maar het is net als fietsen. Na de lunch gingen we met een gids op zoek naar de ruÏnes van Oyu Oyu, dit zijn pre Inca ruïnes. De wandeling ernaartoe was prachtig, we liepen langs de Colca rivier en overal om ons heen waren bergen. 's Avonds konden we lekker ontspannen in een jacuzzi, heerlijk om in het warme water te liggen na 19 weken aleen maar douchen.
De volgende dag moesten we weer vroeg op om naar het uitkijkpunt cruz del condor te gaan. Het is een prachtig uitzicht over het diepste punt van de canyon, echt adembenemend! En we hadden geluk, we hebben condors gespot! s'Werelds grootste vogel is toch wel erg indrukwekkend... Na dit hoogtepunt zijn we nog in een aantal dorpjes gestopt en hebben we heerlijk geluncht.
Die avond hadden we een nachtbus richting Cusco. Hier hadden we afgesproken met Lex, Anthony en Steve, onze Engelse vrienden. Na een gezellige middag en avond in de bar, moesten we de volgende dag allemaal vroeg op om te beginnen aan een 4 daagse trek richting Machu Picchu. Onze groep bestond uit 18 personen en 2 enthousiaste gidsen.
De eerste dag bestond uit bergaf fietsen op een mountainbike, iedereen was drijfnat van de regen en al het water op de weg. Na de lunch kregen we het eerste voorproefje van wat ons te wachten stond. Een fikse wandeling, voornamelijk bergop, richting onze eerste slaapplek. De slaapplek was geweldig! Primitief, maar het uitzicht was onbetaalbaar. Na het avondeten en een paar biertjes, zijn we redelijk vroeg gaan slapen.
De volgende morgen moesten we weer vroeg op, er stond een wandeling van 10 uur op het programma. We liepen op een oude inca route die door the sacred valley liep. De omgeving was prachtig, we liepen bijna continu langs een wilde rivier. Na een vermoeiende dag konden we heerlijk uitrusten in een natuurlijk thermaalbad. Fijn om de spieren even te ontspannen! Na het diner stond er een avondje stappen op het programma in een tipische Peruaanse club. Na de nodige drank tijdens het diner was iedereen goed los en er werd dan ook heel wat gedanst.
De volgende morgen waren de gevolgen van een avondje in de club bij iedereen merkbaar, helaas moesten we natuurlijk weer vroeg op om aan de laatste dag wandelen te beginnen. Het laatste stuk van die dag liepen we langs het spoor van de trein die naar Machu Picchu gaat, we kwamen in de buurt... Na een gezellige, maar korte avond in Machu Picchu town gingen we weer vroeg naar bed om vervolgens weer om 4 uur op te staan.
De dag van Machu Picchu was aangebroken! We kwamen aan met de eerste bus nog voordat het complex open was. Al onze verwachtingen werden overtroffen bij de eerste aanblik... Na een tour van 2 uur met uitleg van de gids waren we de rest van de dag vrij om lekker rond te dwalen.
Ed heeft samen met Anthony, Steve en Alex (jongen uit Zwitserland) Huayna Picchu beklommen. Het is een flinke klim maar met een geweldig uitzicht over Machu Picchu. Lex en ik hebben een kleiner bergje genomen, ook met een geweldig uitzicht. Na een laatste diner met een deel van de groep hebben we 's avonds de trein terug genomen terug naar Cusco.
De volgende dag stond er nog een diner op de planning met de groep, maar dit hebben Ed en ik overgeslagen. Er stond cavia op het menu en het overgrote deel wilde dit toch wel een keer proberen...
Nadat we waren bijgekomen van de trek hebben we samen met Alex de bus gepakt richting Huacachina, een oase in de woestijn. Hier hebben we Lex, Anthony en Steve ook weer ontmoet.
Meteen die zelfde avond zijn we door de duinen gaan crossen met een buggy, echt helemaal te gek. We hadden een te gekke chauffeur (beetje loco) die er echt helemaal voor ging. Net of je in een achtbaan zit. Na een te gekke rit konden we gaan sandboarden. Zowel Ed als ik hadden totaal geen ervaring met snowboarden, dus gingen we liggend op onze buik naar beneden. Dit was volgens de meesten ook het leukst... Later heb ik het toch maar eens staand geprobeerd. Na een paar keer flink onderuit te zijn gegaan ging het uiteindelijk best redelijk. Echt een super ervaring!
Na een noodzakelijke douche (echt overal zand) zijn we lekker gaan eten met z'n allen. En omdat het de laatste avond van Steve was moest er natuurlijk gedronken en gedanst worden. We vonden een bar waar we zelf dj mochten spelen, wij waren dan ook de enige gasten...
Na iets te veel drank moesten we de volgende morgen weer vroeg op om naar Islas de ballestas te gaan. Dit is een natuurreservaat vol met vogels, pinguins en zeeleeuwen. We konden de dieren goed bekijken vanaf de boot. De geluiden van de zeeleeuwen waren oorverdovend, wat een geweldige dieren! Dit was een klein voorproefje op de Galáphagos eilanden, ze noemen het eiland dan ook poor mans Galápagos.
Na nog een dag ontspannen in Huacachina en nadat we afscheid hadden genomen van Lex, Anthony en Alex, hebben we de bus gepakt richting Trujillo. Hier zit ik nu dit bericht te typen. Vanavond stappen we opnieuw de bus in, nu richting onze eindbestemming Guayaquil, Equador. Nog 5 weken Equador en dan zit het erop...

Tot de volgende keer lieve mensen!!

xxx Ed y Debby

• 12 Maart 2012 - 04:22

Rosi:

wat een mooie foto's!!!! geniet er nog van!!! liefs rosi

• 13 Maart 2012 - 19:41

Bert En Anny:

Hallo Ed en Debbie
    Alweer zulk mooi reisverslag en prachtige foto's. Geniet er van.
    Heel veel groetjes

• 13 Maart 2012 - 22:47

Harrie Janssen:

Hallo Debby, met wie was je aan het kussen. Zag dat het niet Ed was, mis jullie nu wel maar het zijn nog maar vijf weekjes. hier is alles goed met de mannen en Sjaac. Loet begint steeds meer woordjes te zeggen uhuh wordt steed minder. Niek en Teun zitten allebei op voetbal maar Teun wilt niet trainen wel voetballen. Hebben het er druk mee opa en oma ook. Geniet nog van de laatste weken en tot snel in Echt grt Fam. Janssen oet Ech