Bienvenidos en Ecuador, Islas Galápagos - Reisverslag uit Puerto Baquerizo Moreno, Ecuador van Ed en Debby Tegelen-Cremers - WaarBenJij.nu Bienvenidos en Ecuador, Islas Galápagos - Reisverslag uit Puerto Baquerizo Moreno, Ecuador van Ed en Debby Tegelen-Cremers - WaarBenJij.nu

Bienvenidos en Ecuador, Islas Galápagos

Door: Debby & Ed

Blijf op de hoogte en volg Ed en Debby

28 Maart 2012 | Ecuador, Puerto Baquerizo Moreno

Hola señores!

Na een busrit van meer dan 20 uur zijn we aan gekomen in Guayaquil, Equador. Dit is een moderne grote stad waar we niet lang wilde blijven. We hebben dan ook meteen een vlucht geboekt richting de Galápagos eilanden. We hebben een paar highlights gezien in de stad waardonder een stadspark dat vol zat met Iguanas en duiven, een leuke combinatie! Verder hebben we lekker over de boulevard gestruind, hier was ook een botanische tuin. Goed eten in Guayaquil was erg moeilijk, we hebben uren naar een restaurant gezocht. Er stond hier vooral vlees op het menu, niet echt ideaal voor 2 vegetariërs... We kunnen dan ook niet wachten om thuis weer lekker onze eigen maaltijden te bereiden... Vrijdag 16 maart was het dan zover, onze vlucht richting de Galápagos eilanden! We zijn aangekomen in Santa Cruz, hier hebben we een leuk hostal gevonden waar we onze eigen keuken hadden. Helaas zijn er niet veel ingrediënten verkrijgbaar op de eilanden, maar met wat improviseren heeft mijn lieve Eddy toch een aantal keren een heerlijke maaltijd bereid. Die middag hebben we het dorpje verkent, hier hebben we ook meteen onze eerste zeeleeuwen van dichtbij gezien. Ze "liepen" hier gewoon rond over de boulevard, echt te gek! Verder hebben we al veel vogels kunnen spotten. De eerste dag zijn we naar het Darwin research center gegaan waar veel schildpadden en iguanas te zien zijn. Er wordt hier gefokt met de dieren en als de kleintjes eenmaal volwassen zijn worden ze uitgezet in de natuur, dit om de populaties weer te laten groeien. Hier zat ook lonesome George, dit de enige schildpad van zijn soort. Ze proberen hier ook met hem te fokken, helaas met vrouwtjes van een andere soort. Wel erg confronterend om hem te zien... 's Middags zijn we naar Tortuga Bay gegaan, dit is volgens vele het mooiste strand van de Galápagos eilanden en ook wij kunnen dit beamen. We hebben nog nooit zo'n wit zand gezien... Hier hebben we heerlijk gezwommen, het is fijn om af te koelen want het is hier erg warm. Op zondag hebben we een fiets gehuurd zodat we het eiland een beetje konden verkennen. Ons doel was een strand waar ook flamingo's zouden zitten in een aangrenzend meer. Vol goede moed stapte we op de fiets. Het viel aardig tegen om in zo'n hitte te fietsen en vooral omdat de weg absoluut niet vlak was. Het duurde niet lang tot we doorweekt waren van het zweet. Na de zoveelste berg kwam er een moment dat we bijna opgegeven hebben en ons om hebben gedraaid, maar na een pauze zijn we toch weer vol goede moed verder gegaan. De beloning voor het harde werken was een mooi strand waar we wederom heerlijk hebben gezwommen. Het meertje met flamingo's viel een beetje tegen, er zat er welgeteld 1... Gelukkig is dit later helemaal goed gekomen! Nadat we goed waren uitgerust zijn we weer op de fiets gestapt en aan de terugweg begonnen. Na onze tweede berg kwam er een lokale jongen voorbij die ons zag zwoegen, hij stopte en bood ons een lift aan. Hier zeiden we uiteraard geen nee tegen, onze fietsen konden achterin zijn jeep. Ongeveer op de helft splitste onze wegen weer, maar het ergste stuk hadden we gelukkig gehad! Tijdens het laatste stuk zijn we onderweg nog gestopt bij een lavatunnel, wel bijzonder om te zien. We konden hier een heel stuk doorheen lopen, het was lekker koel een stuk onder de grond. De volgende dag hebben we een tour gedaan. We vertrokken 's morgens met de boot, zijn toen eerst een stuk uit de kust gevaren richting een klein eilandje waar veel vogels zaten. Het waren voornamelijk blue footed booby's, deze zie je hier overal. Echt super mooie vogels met knal blauwe voeten. Hierna zijn we op een plek gestopt waar we konden snorkelen met veel vissen, een zeeleeuw en iguana's. Ook heeft de gids ons kreeften laten zien die veilig weggekropen waren onder de rotsen. De onderwater wereld is hier echt prachtig en het water is super helder. De volgende stop was bij een baai, de rotsen waren hier bezaaid met iguana's die in het begin moeilijk te zien waren doordat ze dezelfde kleur hebben als de rotsen. Ook was hier een baai waar haaien zitten, deze waren toen wij er waren helaas niet te zien doordat het water te onrustig en daardoor niet helder was. Nadat iedereen weer aan boord was van de boot zijn we vertrokken naar onze laatste stop, dit was bij las Grietas. Een door lava gevormde canyon, waar je vanaf de rotsen in het koele water kan springen. Echt een prachtige omgeving! Die avond hebben we in een bar genoten van een gekoelde verse cocosnoot, tropischer dan dit wordt het niet. De volgende dag zijn we 's morgens naar een giant turtle reserve geweest waar de goedaardige reuzen vrij rondlopen. Niet lang nadat we aan waren gekomen is Ed uitgegleden en in het water gevallen. Dit lag (uiteraard) aan zijn gladde slippers... Dit mocht de pret niet drukken, we hebben genoten van deze prachtige dieren. Om de een of andere reden hebben we altijd het geluk om de schildpadden humpend aan te treffen. Het geluid van schildpadden die de liefde aan het bedrijven zijn herkennen we dan ook uit duizende, niet echt een romantisch geluid... Als extraatje is onze taxichauffeur op de terugweg gestopt bij een lavatunnel. Deze was groter dan de vorige die we hadden gezien. Ze hadden overal lampjes opgehangen, ik zei nog tegen Ed, stel je voor dat de stroom uitvalt. En ja hoor ongeveer halverwege gebeurde dit natuurlijk, het was echt aarde donker... Een beetje in paniek (ik dan), heeft Ed op de tast ons zaklampje gezocht dat toevallig in onze rugzak zat. Het was een verademing toen dat lampje aanging! Stapje voor stapje zijn we de tunnel, die bezaait lag met rotsen, uitgestrompeld. Eenmaal buiten hebben we onze taxichauffeur moeten wekken en toen we weer wilden vertrekken richting het dorp kwam Ed tot de ontdekking dat hij 1 van zijn slippers kwijt was. Deze had hij in het zijvak van de rugzak gestopt omdat ze te glad waren om over de rotsen te lopen en mijn bikkel doet dat dan liever op blote voeten. Dus weer terug de tunnel in op zoek naar de verloren slippen, dit gaat overigens behoorlijk moeilijk met een ledlampje van de action in een aarde donkere tunnel. Het is helaas dan ook niet gelukt... Gelukkig waren de slippers cheap shit waar we dus niet van wakker hebben gelegen. 's Middags hebben we de boot gepakt richting het volgende eiland Isabella. Ook hier hebben we een fijn hostal gevonden en meteen plannen gemaakt voor de volgende dagen. De eerste dag op Isabella zijn we naar 2 vulkanen geweest, 1 ervan is in 2005 nog uitgebarsten. Het landschap ziet er bijna buitenaards uit, er groeit nog helemaal niks. Na een keer flink onderuit te zijn gegaan op de gladde lavastenen zijn we begonnen aan de terugweg. Helaas begon het flink te regenen en we zijn tot op onze onderbroek nat geworden, zelfs met onze regenjassen... De hierop volgende dag zijn we met een boot naar los tuneles gegaan, dit ligt in de zee. De weg ernaartoe was prachtig! We hebben veel schildpadden gezien, zoveel zelfs dat we bang waren dat we ze zouden raken met onze boot. En we zijn een stuk of 10 manta rays tegengekomen, deze gigantische dieren zwommen vlak aan de oppervlakte zodat je ze super goed kon zien. Hier moest onze kapitein dan ook geregeld voor uitwijken. Los tuneles heeft een heel apart landschap, wederom gevormd door lava. Door erosie zijn er allemaal bogen en bruggetjes gevormd. Hier zijn we doorheen gevaren met de boot. Toen we aangelegd hadden konden we ook rondlopen en veel dieren zien in het heldere water. Vooral de schildpadden waren rijkelijk aanwezig. Op de volgende plek waar we stopten hebben we kunnen snorkelen met haaien en schildpadden, echt een super ervaring. Onze gids bracht ons naar een plek waar de haaien overdag rusten, je kon ze hier dus echt van dichtbij bekijken. We zijn ook nog naar een plek geweest waar je de haaien vanaf het land kon zien, ideaal voor het maken van foto's. De overige dagen op Isabella hebben we gevuld met snorkelen, dat kan hier echt overal! Onze volgende bestemmig was San Cristobal, het laatste eiland dat we bezoeken. Op dit eiland wonen meerdere colonisch zeeleeuwen, de bankjes op de boulevard zijn dan ook bijna altijd bezet door deze schatjes. We kunnen uren naar ze kijken, het is geweldig om te zien hoe ze met elkaar samen leven. En dan de geluiden die ze maken, echt super grappig! De eerste dag hebben we een flinke wandeling gemaakt naar een afgelegen strand waar we dan ook helemaal alleen waren, echt heerlijk! Nou ja, alleen... Als je de zeeleeuwen en iguanas niet meeteld... Ook hebben we op San Cristobal een prachtige plek gevonden om te snorkelen, er zitten hier super veel vissen en zeeleeuwen. Vooral het zwemmen met de zeeleeuwen is geweldig, vooral de kleintjes zijn erg speels en nieuwsgierig! Ze vinden het erg leuk om hard op je af te zwemmen en dan op het laatste moment pas uit te wijken. De eerste paar keer staat je hart bijna stil, maar later kun je alleen maar lachen! Niet echt handig met een duikbril op je gezicht, deze loopt dan natuurlijk meteen vol met water... De laatste dag heeft het veel geregend en hebben we lekker rustig aan gedaan, ook wel eens lekker! Morgen moeten we weer vroeg op om op de boot te stappen richting Santa Cruz en vrijdag vertrekt het vliegtuig terug naar het vaste land. De laatste weken zijn nu echt ingegaan, het einde komt inzicht...

Heel veel liefs,
Ed y Debby

• 28 Maart 2012 - 20:07

Luc En Loes:

Waauw, hihi, volgens mij gebruik ik dit woord steeds, maar wat is het toch gaaf allemaal!!!! Willen jullie nog wel terug komen?.....
    Geniet ze nog!! Veel liefs! xx

• 28 Maart 2012 - 20:11

Tessa, Mylene En Rob:

Hoi Ed en Debby,

Wat een ontzettend mooie foto's.
    Zo te zien is het toch een goed idee geweest om
    naar de Galapagos eilanden te gaan..

Veel plezier in Equador de komende paar weken.

Groetjes uit Maasbracht

• 29 Maart 2012 - 18:59

Annie En Bert:

Hai Debbie en Ed
    Weer een heel mooi reisverslag(hadden het al gemist) en weer hele mooie foto's
    Geniet nog van deze laatse weken.
    Heel veel groetjes.
    Bert en Anny.

• 30 Maart 2012 - 00:06

Jp En Hanneke:

Wow!!! In 1 woord fantastisch! Ik wist niet dat schildpadden zo groot konden zijn. Zien er wel super lief uit.

liefs ons

• 30 Maart 2012 - 20:11

Anke:

Wat een mooie foto's en verhalen!! Echt super wat jullie allemaal meemaken.
    Nog maar 18 dagen zie ik! Geniet en nog maar vollop van..

Veel plezier nog de komende dagen
    Liefs Anke

• 31 Maart 2012 - 00:05

Ingrid K:

Ik zit hier in de nachtdienst jullie geweldige foto's te bekijken!!! Wauw, echt super, die beesten allemaal!! Geniet er idd nog maar volop van, nog efkes en dan zeet geer weer toes!! Wat een ervaring moet dit geweest zijn voor jullie!! Liefs! XX

• 31 Maart 2012 - 21:04

Oma Berkelaar:

Hallo lieverdjes
    Nu voor jullie het einde van de reis nadert,moet ik even wat van me laten horen. Mooi zijn je reisverslgen Debby.Daar gaat toch ook veel tijd in zitten. En wat zullen we genieten van de mooie foto's die jullie gemaakt hebben.Het valt me op dat jullie bijna altijd 's nachts met de bus reizen. Waarom is dit? Het weer is hier mooi. Tegen de tijd dat jullie terugkomen is het hier al wat warmer en langer licht. De laatste tijd ben ik in gedachten steeds bezig met verhuizen, want thuis wonen wordt steeds moeilijker. Maar ik denk dat dat nog een tijdje zal duren. Dan moet ik een beroep doen op Ed; in verhuizen ben je een kei!!. Ik wens jullie voor de verdere reis nog heel veel mooie belevenissen toe.
    Kusje, oma

• 01 April 2012 - 14:55

Pascalle:

Hé Ed & Debby,

Wat een mooi verslag en wat een ontzettend mooie foto's!!! Huuuuuge schilpadden zeg :)
    Te gek wat jullie allemaal meemaken, dat zijn toch mooie herinneringen voor straks allemaal....
    Ik ben afgelopen week een paar daagjes naar Ibiza geweest en daar was het ook weer fijn. Het was
    gemiddeld zo'n 23gr dus dat was ff lekker tussendoor.

Geniet nog van jullie laatste weekjes!

Liefs xxx

• 05 April 2012 - 23:07

Jenny :

Wow Ed En Debby, echt super mooite foto's!
    Ik zag dat jullie nog 11 dagen daar zijn, de tijd is echt om gevlogen of niet?
    Geniet er nog van ;)
    Nu kunnen we zeggen tot snel!

xx Jenny

• 06 April 2012 - 12:24

JP En Hanneke:

Jahoe!! Nog maar 11 dagen en dan zien we jullie weer! Het is hier pasen dit weekend, het weer valt tegen maar met de chocola is niets mis. Tot snel!

liefs ons