En nu aftellen.... - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van Ed en Debby Tegelen-Cremers - WaarBenJij.nu En nu aftellen.... - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van Ed en Debby Tegelen-Cremers - WaarBenJij.nu

En nu aftellen....

Door: Debby & Ed

Blijf op de hoogte en volg Ed en Debby

09 April 2012 | Ecuador, Vilcabamba

Hallo lieve lezers,

wat is de tijd toch gevlogen... Als ik dit bericht type hebben we nog maar acht dagen... Maar wat hebben we genoten! En gelukkig is de herinnering voor altijd...
De laatste avond op de Galápagos eilanden hebben we gezellig afgesloten, wel met iets teveel Mojito's... De vlucht verliep voorspoedig net zoals de busrit naar Baños. Baños is een touristische plek met veel restaurantjes, we hebben dan ook heerlijk gegeten bij een Italiaan. We hebben het dorp 1 dag verkend en zijn hierna vertrokken richting Tena. Tena ligt aan de rand van de Jungle. We hebben hier dan ook meteen een jungletour geboekt.
Maandag was het dan zover, we vertrokken richting het dorp Rio Blanco. Dit is een kleine gemeenschap in de jungle. We hadden hier een cabaña voor ons alleen! Alles was erg primitief, maar zo hoort het ook in de jungle. We hadden een leuke gids! Hij heette Henry, maar we noemden hem naas. De eerste dag hebben we een stuk gewandeld door het regenwoud en hebben de dorplingen ons laten zien hoe ze Ayahuasca bereiden. Dit is een jungle medicijn dat de sjamaan gebruikt om visioenen op te wekken. Die avond stond er een reinigings-ceremonie gepland. Ed onderging de ceremonie onder invloed van Ayahuasca, ik niet. Maar hoe dan ook, het was een mooie ervaring. De sjamaan zei achteraf dingen over ons die hij eigenlijk niet kon weten, heel bijzonder! De volgende morgen hebben we uitleg gekregen over hoe ze bepaalde voorwerpen maken van planten en 's middags zijn we weer gaan wandelen. Dit maal gingen we echt het primaire regenwoud in. De gids ging voorop met een machete en moest vaak een pad voor ons maken. We kregen veel uitleg over medicinale planten, deze gebruiken ze veel in de gemeenschap. Er was ook een soort palm die erg goed was voor de genezing van littekens. Dit heb ik dan ook gebruikt op mijn litteken dat ik over heb gehouden van de botsing met de boomstam. Het prikte behoorlijk, maar heeft wel geholpen! De laatste dag zijn we 's morgens vroeg vertrokken voor wederom een wandeling, dit keer richting een waterval. Bij de waterval konden we lekker zwemmen, alleen was het water erg koud... Toen we terugliepen begon het "lichtjes" (lees ontzettend hard) te regenen. Halverwege kwamen we de sjamaan weer tegen, hij dook om de een of andere reden overal op. Vanaf hier konden we met een grote zwemband op de rivier stroomafwaarts drijven. Nog steeds in de stromende regen, maar dit mocht de pret niet drukken! De omgeving was echt adembenemend, er kwamen ook geregeld aapjes voorbij. Ed heeft op het einde nog een tijdje in de kano van de sjamaan doorgebracht, tot hij er uiteindelijk alleen inzat... De sjamaan was in het water gevallen, beetje paniek in de tent! De stroming was vrij sterk, maar gelukkig was daar onze gids die als redder in nood optrad. Na dit avontuur zat onze jungletour er weer op.
We zijn die dag meteen doorgereisd naar Baños en de volgende dag van hieruit naar Cuenca vertrokken. Cuenca is de 3e grootste stad van Ecuador, maar dit voelt niet zo. Het is een gezellige coloniale stad, overal leuke balkonnetjes. Ook hier hebben we weer heerlijk kunnen eten. Wat is goed eten toch belangrijk! Ook hebben we hier gezien hoe de lokale mensen pasen vieren. Er waren meerdere optochten en bij alle kerken was het super druk.
Na een 2 nachten in Cuenca zijn we doorgereisd naar Vilcabamba, dit ligt in het zuiden van Equador. Het klimaat is hier erg prettig, ze hebben hier de eeuwige lente. Ook worden de mensen hier heel oud, ze noemen het dan ook de valei van het lange leven. We zitten in een super mooi hostel met een geweldig uitzicht. Hier gaan we de komende dagen lekker relaxen, vanavond gaan we nog voor een massage en morgen lekker paardrijden! Hierna gaan we ons voorbereiden op onze medicine journey, dit houdt in dat we 2 dagen geen alcohol mogen drinken en geen vet mogen eten. Woensdag is het dan zover: we gaan San Perdro proberen. Het was eerst de bedoeling dat alleen Ed dit ging proberen, maar de oosterijkse sjamaan heeft me door haar goede uitleg toch overgehaald. Wel spannend zo'n spirituele reis... Donderdag kunnen we lekker uitrusten en vrijdag vliegen we naar onze laatste bestemming Montanita.

Hasta proximo semana!!

Veel liefs Ed y Debby

• 10 April 2012 - 08:57

Pascalle:

Hi Ed y Debby!

Wat een mooi verslag weer, en mooie foto's... Wat een ervaringen allemaal, SU-PER!!
    Jammer dat het er al weer bijna op zit, maar misschien ook weer blij om familie en vrienden
    te zien na een half jaar?! Voor mijn gevoel is het echt snel gegaan allemaal!

Geniet van jullie laatste week!!

Liefs, Pascalle

• 10 April 2012 - 11:33

Loes En Luc:

Nog een paar prachtige mooie dagen gewenst..............! Liefs!

• 10 April 2012 - 12:32

Oma Berkelaar:

Hallo schatjes
    Nu het einde van jullie grote onderneming in zicht is, nog even dit. Jullie kunnen terugkijken op een half jaar vol spanning en verrassingen. Ik heb al die tijd met jullie meegeleefd en was steeds benieuwd naar een nieuw bericht.Ik hoop dat alles tot aan 't einde van de reis zonder problemen verloopt en wens jullie alvast een voorspoedige terugreis en hoop jullie gauw weer in goede gezondheid terug te zien. Ik weet zeker dat jullie met voldoening terug kunnen kijken op een tijd die jullie nooit, maar dan ook nooit zullen vergeten. Nu nog een behouden thuiskomst. Tot Ziens.
    Oma Berkelaar

• 10 April 2012 - 17:45

Richard En Miranda:

Hallo ed en debby,

Prachtige foto's en verhalen. Ik heb laats een reportage gezien
    Over die ayahuasca op tv. De mensen die dit innamen kregen
    Allemaal visioenen en ook antwoorden op bepaalde vragen.
    Moet super smerig zijn trouwens

Tot snel

Gr. Richard en Miranda

• 15 April 2012 - 15:55

Marian En Jo:

We willen jullie een goede, rustige en voorspoedige reis terugwensen naar het natte en kille Nederand. We zien jullie dinsdagavond op Schiphol. Een goede reis.

Marian en Jo

• 16 April 2012 - 09:53

Richard&Miranda:

Ha Ed & Deb

Wij kijken erg uit naar jullie terugkomst. Kan me voorstellen dat het voor jullie een beetje dubbel is. Van de ene kant lekker om weer thuis te zijn maar van de andere kant het einde van jullie mooie reis. Maar dit kan niemand jullie nog afpakken en Nederland is zo slecht nog niet. Het weer wordt langzaam maar zeker wat beter en iedereen staat te popelen jullie weer te zien!

Goede vlucht terug en tot heeeeeeel snel.

• 16 April 2012 - 10:59

Pierre En Hèlène:

hallo ed en debbie!
    ik kwam er vandaag pas achter dat ik jullie kon volgen,had ff gebabeld met de vriend van je moeder debbie.
    nu dit heb ik dus gedaan! ed en debbie ik heb genoten van jullie reisverslag en de foto`s,..wat een ervaring moet dit wel voor jullie zijn geweest, ik wauw dat ik dit eerder had geweten! dan had ik jullie elke keer wel een berichtje geschreven,en nu jullie over( 24uur) weer in het kikkerlandje zijn,
    ben ik toch stiekem blij dat ik nog ff een reactie heb kunnen schrijven.
    wat een verhalen wat een foto`s en wat een ervaring dit neemt jullie niemand meer af!!
    het zal voor jullie dan ook wel weer ff wennen zijn als jullie weer op de raadhuisstraat zijn!!
    van uit de raadhuisstr wens ik jullie een fijne terug reis,geniet nog ff saampjes,
    tot gauw.
    een dikke kus voor jullie allebei
    liefs pierre en hèlène. (de over buufjes)

• 16 April 2012 - 11:15

Hèlène.:

ps nog een fijne dag gewenst
    en voor morgen WELKOM thuis..x

• 16 April 2012 - 19:49

Bert En Anny:

Welkom thuis hebben genoten van jullie reisverslagen en foto's
    Was echt super.
    Groetjes
    Bert en Anny

• 17 April 2012 - 13:55

Marian Kohlen:

Jullie hebben een prachtige wereldreis gemaakt,heb"t gelezen en bekeken,TOP.
    Ik zelf heb er van genoten!!!!!
    Zeker voor herhaling?????? prachtig.
    En wens jullie een WELKOM thuis.
    Echterse groetjes,Marian Kohlen

• 17 April 2012 - 17:07

Tonia Clerx:

Ed en Debby
    Hopelijk hebben jullie een goede thuis vlucht,
    bedankt dat we het dagboek mochten inzien.
    Groetjes Pierre & Tonia.