Lago Titicaca - Reisverslag uit Puno, Peru van Ed en Debby Tegelen-Cremers - WaarBenJij.nu Lago Titicaca - Reisverslag uit Puno, Peru van Ed en Debby Tegelen-Cremers - WaarBenJij.nu

Lago Titicaca

Door: Debby & Ed

Blijf op de hoogte en volg Ed en Debby

26 Februari 2012 | Peru, Puno

Hola señores,

het Titicaca meer was prachtig! De eerste dag zijn we naar een bedevaartsplek geweest bovenop een berg. Het was een hele uitdaging om hier te komen, we voelden ons net 2 oude mensjes... Door de hoogte ben je al snel compleet buiten adem, het ligt natuurlijk niet aan onze conditie. Eenmaal aangekomen op de top hadden we een geweldig uitzicht over het meer en Copacabana. We hadden veel geluk met het weer en hebben dan ook een aantal uurtjes op de berg in het zonnetje gezeten. De afdaling verliep een stuk soepeler... Als beloning voor alle inspanning hebben we een lekker drankje gedronken op een gezellig terrasje.
De volgende dag zijn we met een boot naar Isla del Sol geweest. Dit eiland is heel erg belangrijk geweest in de Inca cultuur, het werd vereerd als de plek waar de zon, de maan en de Inca dynastie zijn ontstaan. We zijn aan de noordkant van het eiland begonnen en 4 uur later aan de zuidkant geëindigd. Onderweg zijn we veel Inca ruínes tegengekomen, ook hebben we de locale bevolking ontmoet. Het uitzicht tijdens de wandeling over het meer en omliggende eilanden was prachtig en wederom hadden we geluk met het weer. Dit was onze laatste dag in Bolivia...
De volgende morgen zijn we vertrokken richting Puno, Peru. Het was een korte busreis van 4 uur. Puno ligt ook aan het Titicaca meer. We zijn die middag wat gaan eten, het verschil tussen Bolivia en Peru was goed merkbaar. Meer keus en betere kwaliteit, ook hebben we onze eerste gebakken cavia voorbij zien komen...
Vanuit Puno zijn we met een boot richting Uros Islas flotantes gegaan. Dit is een groep drijvende eilanden gemaakt van riet, echt bijzonder om te zien. De eilanden zijn gemaakt door de bewoners omdat ze wilden ontsnappen aan de machtige Inca's en later aan de Spanjaarden. We kregen uitleg over hoe de eilanden gemaakt worden en ook hebben we een stuk gevaren in een traditionele rieten boot. Hierna zijn we naar Taquile vertrokken, dit is ook een eiland in het Titicaca meer. Hier hebben we een wandeling gemaakt en uitleg gekregen over de gewoontes van de bewoners. Het was wederom een prachtig eiland met veel cultuur, echt een andere wereld. Vooral de traditionele klederdracht was heel bijzonder. Ook zijn we getuige geweest van een aantal optochten ter ere van carnaval.
Carnaval wordt hier 2 weken lang gevierd, dit hebben we ook in Puno goed gemerkt... De schuimgevechten waren gigantisch, we hebben dit vanuit een balkonnetje van een café bekeken. De hele straat was wit van de schuim. Het is leuk om te kijken vanaf een veilige afstand, om er doorheen te lopen is iets minder. Om de een of andere reden spuiten ze het liefst in je gezicht, niet echt fijn om schuim in je ogen, mond of oren te krijgen...
De laatste dag in Puno kwamen we heel toevallig Roberto en Valentina tegen, een koppel waarmee we samen op de boot zaten van Panama richting Colombia. We hebben een gezellige avond gehad met de nodige Mojito's.
Nu zijn we in Arequipa, hier is het weer lekker warm. Dit doordat het een stuk lager ligt, op zo'n 2400 meter. Heerlijk om weer met de korte broek en slippers rond te lopen!

Veel liefs Ed y Debby

• 09 Maart 2012 - 11:30

Jp En Hanneke:

Hey vakantiegangers!

Wat een mooie foto's! Hier begint het zonnetje ook weer te schijnen maar een korte broek kunnen we nog niet aan. Nog 38 dagen en dan zien we jullie weer! Jahoe, wij kunnen niet wachten. Hier is alles ok, we hebben weekend en gaan vooral veel relaxen. Love you!

Liefs JP en Hanneke